Marlous  van  Deelen

Omkijken naar jezelf

..met lood in de schoenen of als goud van de school.....
De alchemie van leraarschap als vliegwiel voor individuele en collectieve ontwikkeling.

Ik zie de leraar als ‘het goud ‘ van de school: de realisatiekracht van de leraar is onderliggend aan de realisatiekracht van de organisatie, aan collectief ontwikkelen en -organiseren.


De leraar als 'verbindelaar'


De kern van het leraarschap bestaat uit het organiseren van verbindingen (leerlingen onderling, leerlingen met de leerstof, de leerlingen met de leraar) en voor de uitoefening van zijn taak heeft de leraar ook verbondenheid nodig met zijn eigen kracht en kwaliteiten én met zijn kwetsbaarheid, angsten en valkuilen.


Dit geheel noem ik de magische taak van de leraar en het hart daarvanis de alchemie van leraarschap: het vermogen contactte maken met zijn/haar innerlijke meerstemmigheid, de stemmen van frustratie, onzekerheid en onmacht (h)erkennen en ombuigen naar de stemmen van veerkracht en vitaliteit. Een leraar met eigenwaarde


Wat mij raakt


De leraar gaat de onvoorspelbaarheid van een groep en het resultaat van het leren aan met louter zichzelf. Een kwetsbare plek (Palmer, 2005) en tegelijk de enige plek om het risico van onderwijs aan te gaan (Biesta, 2020). Persoonlijke en professionele ontwikkeling is niet te scheiden: persoonlijke levenskunst en levensenergie geven kleur aan de professionele identiteit van de leraar.

Daarnaast heeft de leraar ook een machtige positie omdat hij achter de deur van zijn klaslokaal zijn eigen koers kan varen.


Samengevat: leraarschap is een complexe kunde en kunst en er zijn veel factoren waardoor je je meer of minder thuis kunt voelen in je werk. Het maakt duidelijk dat de mate waarin de leraar zijn alchemistisch proces kan be-leven de onderlegger is voor zowel het succes van zijn individuele leraarschap als voor collectieve ontwikkeling.


Wat ik nastreef als begeleidingskundige is leraren in verbinding brengen zichzelf, met waar hun hart naar uitgaat, waarom zij ooit voor het onderwijs hebben gekozen en daardoor in verbinding brengen met hun magische taak. Juist de leraar centraal te zetten en aandacht hebben voor hun alchemistisch proces zal een duurzame ontwikkeling van binnenuit op gang brengen waarin de leraar werkt vanuit de bedoeling, waar de leraar de motor vanteam- , organisatie- en onderwijsontwikkeling, de kern van de school is,

Contactformulier

06-40 32 41 63

Capelle a/d IJssel

info@marlousvandeelen.nl